prezentacja

Żyjemy w czasach nieustannej walki o uwagę. Analizowanie setek informacji i wybieranie z nich, tych najbardziej dla nas istotnych to chleb powszedni XXI wieku. Chcąc przekazać innym informacje, stajemy przed wyborem sposobu, w jaki powinniśmy to zrobić. Skutecznym rozwiązaniem, popularnym już od lat jest wystąpienie prelegenta połączone z prezentacją multimedialną. Zastanówmy się więc, jak przygotować skuteczną prezentację multimedialną, która zaciekawi konkretnych odbiorców?

Grupa docelowa a prezentacja multimedialna

Przed przystąpieniem do przygotowywania jakiejkolwiek prezentacji multimedialnej musimy określić grupę docelową, do której będzie adresowana jej treść. Im bardziej szczegółowo sprecyzujemy odbiorców, tym lepsze efekty osiągniemy. Prezentacje powerpoint, wygłaszane na studiach różnią się od profesjonalnych prezentacji biznesowych, przygotowywanych w tym samym programie do tworzenia prezentacji multimedialnych. Różnice wynikają nie tylko z odmiennego zakresu i szczegółowości informacji ale przede wszystkim z odmiennej formy przekazu oraz atrakcyjności jego przedstawienia. Studenci muszą wysłuchać wykładu, niezależnie od tego, czy jest on dla nich interesujący. Świat biznesu rządzi się innymi prawami. Wygrywa ta osoba, która naprawdę zainteresuje odbiorców! Stawka jest wysoka, więc do dzieła!

Dlaczego tak ważna jest analiza odbiorców?

Interpretacja potrzeb naszych odbiorców jest niezwykle istotna, ponieważ pozwala nam wczuć się w ich sposób myślenia. Poznanie perspektywy grupy docelowej skutkuje wiarygodnym postrzeganiem przekazu przez słuchaczy i wzbudzeniem ich zaufania.

Elementy intrygującej prezentacji multimedialnej

Za nami już pierwszy ważny krok – określenie grupy docelowej i jej upodobań. Teraz pora na przygotowanie planu prezentacji i zdecydowanie o motywie przewodnim całego przekazu oraz o wątkach pobocznych. Weźmy pod uwagę także sprzęt, którym będziemy dysponować podczas pokazu, np. tablica interaktywna, dodatkowy projektor i inne materiały.

Nie zapominajmy, że pokaz multimedialny jest uzupełnieniem naszego wystąpienia, a nie jego całością. Spójność, logika i umiar to trzy złote zasady, którymi powinniśmy kierować się w pracy nad wystąpieniem. Do tego należy dodać niezbędną kreatywność i wybrać składowe prezentacji spośród:

  • filmików,
  • podkładów muzycznych i lektorskich,
  • grafik prostych i złożonych,
  • podstawowych lub zaawansowanych animacji 2D lub 3D,
  • elementów interaktywnych, które aktywizują widownię.

Stworzenie atrakcyjnej wizualnie, wartościowej merytorycznie i ciekawej prezentacji nie jest łatwe. Pamiętajmy, że w biznesie trzeba się wyróżniać. Przeciętne umiejętności to zdecydowanie za mało!  Na szczęście na rynku działają wyspecjalizowane w tworzeniu prezentacji multimedialnych firmy, z których usług warto skorzystać.

Rola obrazu w przekazie informacyjnym

,,Jeden obraz jest wart więcej niż 1000 słów” – o tej sentencji powinniśmy pamiętać, przygotowując się do wystąpienia. Wbrew pozorom, nie tylko dzieci pozytywnie reagują na rysunki, zdjęcia i grafiki. Dla dorosłych są one źródłem wytchnienia od nadmiaru informacji, wesołym przerywnikiem i atrakcyjnym elementem prezentacji. Warto wykorzystać tę wiedzę w praktyce i przekazywać wiedzę za pomocą obrazków lub czytelnych, kolorowych wykresów. Możliwości są nieograniczone!

Reasumując, prezentacje multimedialne mają stanowić atrakcyjne, przykuwające uwagę uzupełnienie wystąpienia prelegenta. Z tego względu nie mogą być nijakie i pełne suchych tekstów. Żeby wiedzieć, co najlepiej podziała na naszych odbiorców warto ustalić i przeanalizować profil grupy docelowej. Efektem będzie profilowany przekaz, który będzie odbierany jako autentyczny i będzie miał szansę zostać zapamiętany. Nie zapominajmy także o kreatywności i zawarciu elementów graficznych, dźwiękowych i interaktywnych w prezentacji multimedialnej.

Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu chwytliwej prezentacji – skorzystaj z oferty specjalistów!

Źródło: Tworzenie prezentacji – tworzenie prezentacji w Power Point