Aerial view of freight trains on railway station at sunset

Decydując się na przewóz międzykontynentalny warto rozważyć wszystkie możliwe środki transportu, które umożliwią bezpieczny transfer towaru. W tym celu wyróżnić można spedycję kolejową oraz morską. Specyfika obu rozwiązań oferuje możliwość zrealizowania transportu na naprawdę szeroką skalę. Które rozwiązanie jest bezpieczniejsze i bardziej korzystne z punktu widzenia przedsiębiorcy, który chce zlecić przewóz międzykontynentalny?

Pociąg a spedycja morska – co oferuje każde z rozwiązań?

W przypadku transportu drogą lądową kolej od wielu lat wysuwa się na pozycję lidera pod kątem przewozów międzynarodowych oraz międzykontynentalnych – głównie za sprawą bardzo atrakcyjnych i stałych cen. W przypadku szlaków kolejowych klient posiada większą i bardziej regularną siatkę połączeń, ponieważ pociągi międzykontynentalne kursują według określonego rozkładu – w ten sposób łatwiej nawiązać trwałą współpracę handlową pomiędzy Europą i Azją. Niewątpliwie to sprawdzone rozwiązanie logistyczne przekłada się na większą wymianę handlową.

Decydując się na usługi oferowane przez kolej, jak również morskich przewoźników należy zaufać doświadczonej firmie spedycyjnej, która doradzi najkorzystniejsze rozwiązanie, optymalizując tym samym koszty przedsięwzięcia. To co zyskuje zleceniodawca to przejrzystość usługi, która zostaje dostosowana bezpośrednio do jego wymagań. W ten sposób każdy klient może liczyć na optymalne ceny oraz kompleksowość, bowiem po stronie spedycji spoczywa odpowiedzialność za zorganizowanie transportu oraz sporządzenie niezbędnej dokumentacji technicznej oraz przewozowej.

Które rozwiązanie jest korzystniejsze?

To zależy od wielu czynników – w przypadku regularnego korzystania, jak również jednorazowej usługi, koszt transportu szlakiem kolejowym jest bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem. Z racji specyfiki transportu kolej zapewnia regularną wymianę handlową z azjatyckimi rynkami, dzięki czemu klient zyskuje swój towar wcześniej, niż w porównaniu do spedycji morskiej. Korzystając z usług profesjonalnych firm transportowych, klient nie musi się martwić o odbiór towaru z Chin, by następnie móc go przetransportować do pociągu – tego typu usługa jest już niemalże standardowym rozwiązaniem w przypadku transportu szynowego, który do zapewnienia łączności pomiędzy kontynentami wykorzystuje Jedwabny Szlak kolejowy.

W przypadku usługi door to door okres oczekiwania na zamówiony towar wynosi do 24 dni, co wpływa na atrakcyjność omawianego rozwiązania. W przypadku korzystania z usług „kontenerowców” okres oczekiwania na towar jest zależny między innymi od czynników atmosferycznych. W przypadku obu rozwiązań warto zaznaczyć, że są one bardzo bezpieczne, dzięki czemu ryzyko uszkodzenia towaru jest naprawdę niewielkie. W przypadku transportu międzykontynentalnego pomiędzy Europą a Stanami Zjednoczonymi spedycja morska jest jedynym rozwiązaniem pozwalającym na przewóz różnego rodzaju towarów – bez ograniczeń ilościowych. Warto wspomnieć, że pod tym kątem wybór pociągu w przypadku transportu lądowego również nie stanowi większych ograniczeń, ponieważ wagony przystosowane są do przewozu różnych towarów o zróżnicowanej specyfice przewozowej. Kolejną cechą wspólną w przypadku omawianych rozwiązań jest także możliwość śledzenia przesyłki, dzięki czemu osoba oczekująca na ładunek posiada wgląd w usługę oraz zostaje informowana na bieżąco o przewidywanym terminie dostarczenia towaru.

Co zatem wybrać? W przypadku kolei jest ona niezastąpionym rozwiązaniem w przypadku długich transferów lądowych – wykorzystanie Jedwabnego Szlaku transportowego jest najkorzystniejszym rozwiązaniem pozwalającym na sprawny przewóz międzykontynentalny. Biorąc natomiast pod uwagę pozostałe kontynenty transport wodny stanowi sprawdzoną metodę, która na co dzień jest wykorzystywana przez setki przedsiębiorców decydujących się na pozyskiwanie towarów z różnych kontynentów. Warto natomiast wspomnieć, że oba prezentowane rozwiązania są w pełni bezpieczne i przyjazne dla klienta. 

Źródło: Symlog Warszawa – transport multimodalny