dieta-catering

Osoby na diecie, a także wszyscy chcący zadbać o swój organizm poprzez zdrowe odżywianie, często zmagają się z problemem braku regularności. Tak się jednak składa, że spożywanie posiłków w równych odstępach czasu jest podstawą zbilansowanej diety.

Praca, szkoła, obowiązki domowe i wszechobecny pośpiech – wszystko to skutecznie utrudnia trzymanie się zaleceń związanych z regularnym jedzeniem. W efekcie tego, wiele osób je najczęściej 2-3 razy dziennie, przyjmując posiłki w bardzo różnych ilościach (obiad najczęściej jest bardzo kaloryczny, by uzupełnić braki energii).

Taka „dieta” stanowi poważne obciążenie dla układu pokarmowego, dlatego może być źródłem wielu problemów żołądkowych. Zwalnia również metabolizm, co odbija się na wadze. Żeby więc uniknąć podobnych sytuacji, należy postawić na regularność. Za wszelką cenę. Pomocny w tym będzie catering dietetyczny.

Jak często spożywać posiłki?

Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia, optymalna liczba posiłków w ciągu dnia to 4 lub 5. Spożywać je trzeba co 3-4 godziny. Taki rozkład gwarantuje nie tylko stałe uzupełnianie wartości odżywczych, ale też dobrą pracę układu pokarmowego, który nie jest obciążany w takim stopniu, jak ma to miejsce w przypadku jedzenia nieregularnego.

To jednak nie wszystko, ponieważ liczy się również kaloryczność poszczególnych posiłków spożywanych w ciągu dnia. Wartości te muszą zostać umiejętnie podzielone, tak aby w odpowiedni sposób spełnić dzienne zapotrzebowanie organizmu. Jak je obliczyć? Przydatny okaże się kalkulator kalorii, który uwzględnia między innymi wiek, wagę oraz płeć.

Po obliczeniu dziennego zapotrzebowania kalorycznego, możemy w łatwy sposób podzielić tę wartość na poszczególne posiłki. Jeśli chcemy jeść pięć razy dziennie, rozkład może prezentować się następująco.

  • śniadanie – 20-25% dziennego zapotrzebowania,
  • drugie śniadanie – 10-15% dziennego zapotrzebowania,
  • obiad – 30-35% dziennego zapotrzebowania,
  • podwieczorek – 10-15% dziennego zapotrzebowania,
  • kolacja – 15-20% dziennego zapotrzebowania,

Dokładne procenty warto ustalać według własnych upodobań. Jeśli posiłków ma być mniej (na przykład cztery), również należy je zmodyfikować. W utrzymywaniu stałych wartości kalorycznych z pewnością pomoże dieta pudełkowa, składająca się z odpowiednio zbilansowanych posiłków.

Odstępy między posiłkami 

Trzymanie się tak rozumianego reżimy żywieniowego będzie możliwe wówczas, gdy ustalimy stałe odstępy czasowe między poszczególnymi posiłkami. Oczywiście warto w tym przypadku uwzględnić własny rozkład dnia. Nie można jednak przy tym zapominać o pewnym istotnych zasadach, o których bardzo często mówią dietetycy.

Zgodnie z nimi, śniadanie należy spożyć maksymalnie 90 minut po przebudzeniu, natomiast ostatni posiłek najpóźniej 2 godziny przed snem. Jeśli zaś chodzi o odstępy między poszczególnymi posiłkami, powinny one wynosić 2,5-3,5 godziny. W jaki więc sposób może wyglądać optymalny plan dnia?

  • Śniadanie –  07:00 – 08:00
  • Drugie śniadanie – 10:00 – 11:00
  • Obiad – 13:00 – 14:00
  • Podwieczorek – 16:00 – 17:00
  • Kolacja – 19:00 – 20:00

Regularne jedzenie – jak sobie pomóc?

Wskazane wyżej godziny spożywania poszczególnych posiłków, a także sama ich kaloryczność, zależą w dużej mierze od trybu dnia, dlatego też warto szukać własnego, optymalnego planu. Osobnym problemem jest jednak trzymanie się zaleceń i dbałość o wspomnianą regularność. W tym przypadku z pomocą przyjść nam może catering dietetyczny, oparty na diecie pudełkowej.

Dlaczego warto się na niego zdecydować? Ponieważ otrzymujemy posiłki na cały dzień, przygotowane zgodnie z własnym zapotrzebowaniem kalorycznym. Nie musimy kombinować z liczeniem i łączeniem konkretnych składników. Wszystko to zostanie wykonane za nas. Do tego dochodzi oczywiście istotna różnorodność żywieniowa oraz oszczędność czasu.

Decydując się na jedzenie z dowozem, znacznie łatwiej jest pozostać w opisanym wyżej reżimie, który zakłada spożywanie posiłków regularnie, o wyznaczonych godzinach. To zaś pozytywnie wpłynie na naszą wagę i kondycję układu pokarmowego.

Źródło: ZdroweMenu – catering dietetyczny Warszawa